Skip to main content

Home/ Beauty Products/ انواع عسل و خاصیت درمانی آن
lafamoringa

انواع عسل و خاصیت درمانی آن - 0 views

honey

started by lafamoringa on 19 Dec 22
  • lafamoringa
     

    انواع مختلفی از عسل با ترکیب غذایی متفاوت، رنگ، منابع، روش‌های فرآوری و کاربردهای درمانی گوناگون در بازار موجود است. در واقع، عسل قرن‌هاست به عنوان یک شیرین کننده طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است و هنوز هم توسط افرادی نسبت به شکر ارجعیت دارد. در این مقاله به انواع عسل، ارزش‌های دارویی و فواید سلامتی آن‌ها می‌پردازیم.


     


    عسل چیست؟


     


    عسل یک محلول قندی ناخالص است، یک شیرین کننده طبیعی با ترکیب منحصر به فردی که اجزای آن دارد که عسل را به یک مکمل ارزشمند در رژیم غذایی تبدیل می کند.


    حداقل 6000 سال است که از آن در غذا استفاده می شود و بیشتر به عنوان یک منبع شیرین برای بسیاری از جمعیت جهان استفاده می شود.


    عسل توسط شش تا یازده گونه از حدود 20000 گونه زنبور عسل تولید می شود. زنبورها شهد گل را می نوشند و چندین بار آن را با آنزیم های بزاقی (دیاستاز و اینورتاز) در کیسه های عسل خود مخلوط می کنند.


    هنگامی که قندهای پیچیده به صورت آنزیمی به گلوکز و فروکتوز تجزیه می شوند و آب اضافی تبخیر می شود و شهد گل از نظر شیمیایی به عسل تبدیل می شود.


    آیا شهد و عسل با هم تفاوت دارند؟


     


    بله، شهد و عسل با هم فرق دارند! آنها بر اساس ترکیب شیمیایی آنها متفاوت هستند. شهد محلول آبی از قندها، اسیدهای آمینه، پروتئین ها، لیپیدها، مواد معدنی و سایر اجزا است، در حالی که عسل فرآوری شده تر و غنی تر است.


    انواع مختلف عسل چیست؟


     


    بافت عسل می‌تواند، به صورت مایع، دانه ای، خامه ای، تکه ای و یا می تواند به شکل فرآوری نشده باشد.


    بسته به سطح فرآوری، عسل را می توان به دو نوع خام و پاستوریزه تقسیم کرد. عسل خام قبل از ارسال برای هر گونه اصلاح، مستقیماً از شانه استخراج می شود و بالاترین ارزش درمانی را دارد. عسل پاستوریزه پس از حرارت دادن و صاف کردن آن به دست می آید تا از آلودگی های باکتریایی یا قارچی خلاص شود.


    انواع عسل


     


    طبقه بندی دیگری که برای عسل در نظر می‌گیرند بر اساس منبع شهد است. عسل تولید شده توسط زنبورهایی که از یک گونه گل شهد می نوشند، عسل تک گلی است. اما اگر شهد از بیش از یک گونه گل باشد، آنگاه عسل چند گلی است.


    این نوع عسل‌های گلدار مملو از مواد شیمیایی فعال هستند و با یکدیگر متفاوت هستند.


    1)     عسل مانوکا


     


    عسل مانوکا توسط زنبورهایی تولید می شود که از گل‌های بوته مانوکا نیوزلند تغذیه می کنند. حاوی غلظت بالایی از متیل گلیوکسال  و دی هیدروکسی استون است که عامل فعالیت ضد باکتریایی است.


    استفاده از عسل مانوکا روی زخم ها باعث تحریک تشکیل سلول های خونی جدید و رشد سلول های فیبروبلاست و اپیتلیال می شود. عسل سبب ترمیم زخم می‌شود و سرشار از ویتامین های B1، B2، B3، B5 و B6 و اسیدهای آمینه لیزین، پرولین، آرژنین و تیروزین است. همچنین حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، مس، پتاسیم، روی و سدیم است.


    2)     عسل یونجه


     


    عسل یونجه یا لوسرن که از گل‌های یونجه (Medicago sativa) به دست می‌آید به دلیل اثرات پربیوتیکی معروف است. دارای فروکتولیگوساکاریدهایی است که باکتری های روده را تقویت کرده و هضم را بهبود می بخشد . مصرف منظم عسل یونجه می تواند کم خونی، دیابت و تب را درمان کند.


    3)     عسل اکالیپتوس


     


    عسل برگرفته از شهد گل‌های اکالیپتوس دارای لوتئولین، کامفرول، کورستین، میریستین و اسید الاژیک است. این عسل به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی و عامل ضد التهاب عمل می کند. عسل اکالیپتوس دارای سدیم، پتاسیم، منگنز، منیزیم، آهن، مس و روی است.


    عسل اکالیپتوس به ویژه برای کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مفید است .


     


    4)     عسل اقاقیا


     


    عسل اقاقیا یک عسل کم رنگ و مایع شیشه مانند است که توسط زنبورهایی تولید می شود که از گل های اقاقیا تغذیه می کنند. حاوی ویتامین های A، C و E، فلاونوئیدها و اسیدهای چرب ضروری و آمینه است.


    عسل اقاقیا دارای اثرات محافظت کننده کبد و محافظت از کلیه است. مصرف خوراکی و موضعی اقاقیا خاصیت تکثیر کنندگی بافت و ترمیم زخم را نشان داده است. مطالعات همچنین خواص درمانی موثر عسل اقاقیا را در آسیب های قرنیه نشان می دهد.


    این نوع عسل دارای خواص ضد التهابی، ضد سرطانی، محافظ DNA و آنتی اکسیدان نیز می باشد .


     


    5)     عسل گندم سیاه  


     


    مطالعات روی عسل گندم سیاه نشان داده است که ظرفیت آنتی اکسیدانی سرم 7 درصد افزایش یافته است. عسل گندم سیاه دارای خواص باکتری کشی بالایی است، همچنین به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و فراوانی ریز مغذی ها و درشت مغذی ها، عسل گندم سیاه می تواند از بدن و DNA شما در برابر استرس های شیمیایی یا اکسیداتیو محافظت کند .


    6)     عسل شبدر


     


    عسل شبدر یکی از بی خطرترین عوامل ضد باکتریایی رژیمی است که می توانید دریافت کنید. برخلاف مانوکا، این عسل متیل گلیوکسال ندارد و برای اثر ضد باکتریایی خود به پراکسید هیدروژن نیاز ندارد.


    7)     عسل مریم گلی


     


    یکی از انواع عسل تیره و غلیظ تر، عسل مریم گلی به دلیل خواص شیرین کنندگی و آنتی اکسیدانی بیشتر خود شناخته شده است. عسل مریم گلی کالیفرنیایی به خاطر عطر و طعمش معروف است.


    دارای خواص ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی، خلط آور و گوارشی است. این نوع عسل دیابت را نیز کنترل می‌کند.


     


    8)     عسل اسطوخودوس


     


    عسل اسطوخودوس سرشار از ترکیبات فنلی، اسیدهای آمینه، قندها و آنزیم های ضروری است.  البته این ترکیبات  به اندازه عسل مانوکا نیست، عسل اسطوخودوس  به دلیل ویتامین C، کاتالاز و فلاونوئیدها دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی است. برای درمان زخم پا و سایر عفونت های قارچی روی پوست استفاده می شود.


     


    9)     عسل رزماری


     


    عسل رزماری در کشورهای اروپایی کاربرد فراوانی دارد. سرشار از کامفرول و یک آنتی اکسیدان است


    از عسل رزماری می توان در لوسیون‌ها و لوازم آرایشی برای حفظ رطوبت پوست استفاده کرد. عسل رزماری به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی آن می تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی با ارزش درمانی بالا مورد استفاده قرار گیرد.


    کلام آخر


     


    هر گونه از عسل‌ها دارای یک ویژگی خاص است. شما می توانید به طور جهانی از عسل برای تمیز کردن و پانسمان زخم‌های خود، درمان سرفه خشک یا افزایش سطح آنتی اکسیدان در بدن خود استفاده کنید.


    عسل یک شیرین کننده طبیعی با مشخصات غذایی غنی و خواص دارویی است. شما می توانید انواع مختلفی از عسل را در بازار پیدا کنید و بر اساس رنگ، روش های فرآوری و منابع آنها. مانوکا، یونجه، اکالیپتوس، اقاقیا و گندم سیاه از انواع مهم عسل هستند.

To Top

Start a New Topic » « Back to the Beauty Products group